Från minneslogik till fiskkomik

Le school dé Apothek

sal

Yes! Nu har det dragit igång. Universitetet och allt vad det innebär. Hittills har allt varit lysande, men det kan bero på att vi än så länge inte haft någon lektion utan mest hållt på med nollningen.  Första dagen börjades med ett antal presentationer av programmet. Fram till denna dagen har jag totalnekat min  antaglese till programmet. Jag menar, varför skulle jag komma in på ett program med så höga siffror? Det måste blivit fel någonstans. Men när en huvudprofessor gratulerade oss till denna bragd så släppte allt. Shit! Jag ska spendera de fem kommande åren med helt nya människor, i en helt ny miljö. Tentaångest, frustration och tidspress. Men jag älskar det! All the way.... (men som sagt, vi har fortfarande inte haft den första lektionen än)

Vi hade några intressanta timmar den första dan. Bl.a. var det en som föreläste om olika pluggtekniker man bör tillämpa i sina studier. Mycket intressant! Sen blev vi indelade i tio olika grupper, där varje grupp leddes av en eller två faddrar från årskursen över oss. Jag var den enda killen i min grupp (nästan den enda killen i min klass). Vi fick två jätteschyssta faddrar, Alex och Marcus, som visade oss runt en del på skolområdet och bjöd på baguette. Efter lunch hade vi ytterligare några presentationer, men efter det hade vi bestämt träff ( i gruppen) med våra faddrar att vi skulle träffas hemma hos Alex för att käka och dricka lite (och därmed sätta igång nollningen). Egentligen hade inte jag tänkt att vara med på nollningen överhuvudtaget, för man har ju hört en del grejer folk utsätts för, men eftersom alla andra i min grupp skulle med så föll jag för grupptrycket.

103084-21

Faddrarna Alex och Marcus lagar tacos åt dom hungriga fadderbarnen

hosalex

Än så länge är det lite stelt i gruppen

Vi hade det verkligen skittrevligt. Vi fick en chans att lära känna varandra inom gruppen och även få chans att ställa alla de tusentals frågor man har rörande skolan. Lite senare på kvällen tycckte Evelina (längst till höger) att vi skulle spela ett öltärningsspel. Och öl fick vi dricka, i mängder! Vi var nog lite speciellt elaka mot Alex som blev rääätt så dragen. Efter det gick vi ut en sväng och träffade de andra grupperna och deras faddrar. Några stannade kvar och drack en bra stund och gick även på efterfest efteråt, och det var även dessa som inte dök upp eller kom försent på föreläsningen dagen efter. Själv åkte jag hem vid 12-tiden, lagom berusad och väldigt glad :-)

jagvin

Här är jag lagom salongsberusad

Det blir mycket att skriva nu, men det har också hänt mycket plus att jag inte skrivit på två dar. Den andra skoldagen var ganska mycket som den första. Det kom folk från olika ställen och pratade om programmet och hela livet runtomkring. Vi fick information om utlandsstudier. Det jag noterade allra mest var att de tog utbytesstudenter till ett universitet i Paris! Skulle vara sjukt kul att plugga där... typ kanske fjärde året eller nåt. Måste lära mig flytande franska tills dess bara.

Efteråt var det nollningsaktiviteter igen. Denna gången i slottskogen. Måste bara säga att det är jobbigt att komma från Göteborg i dessa sammanhang. Alla förväntar sig att jag vet vart allt ligger bara för att jag bott här hela mitt liv. Men jag har inget lokaaaaalsinne juuuuu *lipar* Anyway. Idag skulle vi leka lekar och samla poäng till våran grupp. Den grupp som har flest poäng vid slutet av veckan vinner. Vad vet jag inte. Men det finns många sätt att samla dem på, främst genom att fjäska med faddrarna. Så jag och två tjejer i min grupp (dom andra gruppmedlemmarna var tråkiga och ville inte vara med) tog med en filt och en kaffetermos (donerad av mor), vilket var hemskt uppskattat. Bonus till oss ;-)

Lekarna var uppdelade i olika stationer. Bl.a. skulle man ha en bindel för ögonen och smaka och lukta på olika grejer, en annan var säckhoppning, nästa var att man skulle bygga en mänsklig pyramid. Eftersom vi bara var tre var det ganska lätt. På en station skulle man klä sig i vinterkläder och gå en sträcka med en flaska mellan knäna, det sög jag på men vi vann ändå. Sen var det äggkastning som gällde. Om man ville ha mest poäng skulle man nicka ägget, vilket jag kände att jag tyckte vi behövde. Väldigt kletigt, men mitt hår fick en ovanligt fin lyster. Sen var det irländsk julafton (snurra runt pinne).Att trä en tråd genom våra kläder var vi inte så värst bra på och stövelkastningen gick hyfsat. Efter alla stationer skulle alla grupper leka en stor lek tillsammans som våra faddrar sagt är något alldels speciellt. Så när dom avslöjade leken visade det sig vara rugby. Trist tänkte jag och ställde mig vemodig på plan. Men när spelet satt igång kastades helt plötsligt en liten fisk upp i luften. Va? Fiskrugby. Tydligen en stor tradition sen lång tid tillbaka. Roligt? Ja, om man inte är superallergisk mot fisk!! Fick gå av planen ganska snabbt. Alla trodde jag fegade ut för att det var äcklig, men jag hade faktiskt tänkt överleva åtminstone första veckan.
Det var roligt att kolla på iallafall.  Efter ett tag delade sig fisken och det hela blev en aning smaskigare. Vårat lag gick vidare till final, men eftersom det var just final, så räckte det inte med en liten makrill längre. Nu togs det istället fram en halvmeter stor lax! När den gick sönder sen, då kan vi prata smask. En kille tog detta till sin fördel, så varje gång han hade fisken, snurrade han den några varv runt nära motståndare så att massa inälvor flög omkring. Smart drag! Pratade med honom på vägen hem sen. Skittrevlig! Men alla luktade verkligen apa. Jag visste väl att min allergi skulle komma till nytta nån dag.

103084-22

Här är det laxkutning som pågår

lax

Finalfisken ännu hel

103084-16

Här blir det mål för laget när Evelina gör en fin fångst

gladfisk

Glada trots täckta med inälvor

Kommentarer
Postat av: bella

haha det lät verkligen jättekul :) du har inte lust o byta me mej iställe..?:) svenska sugeeer blää.

Postat av: Joacim

Hehe, never. Fast det lär väl bli rätt så jobbigt här sen med.. ;)

2006-08-29 @ 22:03:09
URL: http://fadetogether.blogg.se
Postat av: bella

kom online din bajskorv :P

ja tror ja skiter i veckans uppgift. går ju fan inte.. bläää.

2006-08-29 @ 22:39:04
URL: http://www.dmbella.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback