Allt och ingenting

Om än inte helt perfekt, så har jag nu blivit lite bättre på att motivera mig i skolan. Botmedlet mot min svacka? En stor dos härliga klasskompisar samt en intravenös dos av 10 mg interaktivt lärande. Har upptäckt hur mycket roligare det är att lära sig saker utanför boken. Jag upptäckte att, till vår kurslitteratur, medgick en cd-skiva som innehöll i grova drag bokens innehåll. Fast i utbyte mot platta och ljudlösa bilder fanns här bra och roliga inlärningsanimationer samt pedagogiska självtestförhör och liknande (nån som vill utmana mig på hormonjeopardy?). Gjorde även lite research på nätet och hittade några sidor med ytterligare grymt bra (och gratis!) inlärningssidor.

Har jobbat i helgen men i lördags var jag på 30-årskalas hos Malou! Hon hade verkligen ansträngt sig och förberett plockmat hela veckan. Minipiroger, pizzabullar, wraps, biscotti, cheesecake. Hur gott som helst. Kul var det också, var riktigt på g och hade knappt nån röst dan efter. Det jobbiga var att man skulle ställa om till sommartid den natten, så när jag trodde jag var hemma halv fyra så var hon egentligen halv fem och jag gick runt som en zombie på jobbet dagen efter, trots att jag började klockan ett.

Vi hade en intressant föreläsning idag om människans lukt- och smaksinne. Jag gillade föreläsaren även om hon insisterade på att prata om sin man hela tiden. Hon talade om hur man spottar ut saker som man registrerar som äckligt eftersom det tillhör vår överlevnadsmekanism mot giftiga ämnen. Jag funderade stark på varför vissa då, trots att det smakar pest och man inte hunnit utveckla något beroende, ändå fortsätter röka efter första cigaretten. Uppnår man nån slags tillfälligt mental retardation då som förstärks av t.ex. grupptryck? Jag vet iallafall att min efterblivenhet när det gäller niktotinintag varade i fyra år, och jag är så fantastiskt glad att jag till slut kom till mina sinnens fulla bruk så att jag kan få uppleva vardagen som den är ämnad att vara. Oförpestad och full av intryck som man annars missar. Jag låter kanske lite smått religiös.. men seriöst. Alla borde bli rökare och sedan sluta för att förstå hur jäkla bra man egentligen mår utan cigaretter. Och den person jag har att tacka mest är Allen carr som skrivit boken 'Äntligen icke-rökare'. Paradoxalt nog dog han i lungcancer för två år sen. R.I.P.

Föreläsaren var också omedvetet elak. Efter att berättat om hur lika gärna en chokladpralin kan aktivera belöningscentret i hjärnan och stimulera välbehag, så kan alldeles för många chokladbitar aktivera kräkreceptorer som gör att man lägger ifrån sig asken efter ett tag. Efter hon sagt det så vände hon sig till en i klassen och sa "Fast du ser ut att fortsätta äta ändå" Hon menade det inte så, men det lät så kul :) Intressant att veta är att när man äter stark mat så är det inte smaklökarna som aktiveras utan smärtreceptorer och när man käkar mentol så är det våra köldreceptorer som blir aktiva, vilket ger oss den friska smaken i munnen.

Är idag stolt ägare av alla tre Gudfadernfilmerna. Skam att man inte sett dem innan!

Kommentarer
Postat av: Ina

Läser..läser...Bra bloggsida du har.... :o)

Postat av: Fröken S

Hej hittade hit via Bloggtoppen, riktigt bra blogg!

2008-04-14 @ 15:24:58
URL: http://www.ssnadra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback